کلام طیب

کلام طیب

خدایا مرا همتی کن عطا
که با چشم همت ببینم تو را
(اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سرٍ المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک)
سلام.
اعوذ بک من علم لاینفع (بحارالانوار. ج2. ص63).
از حضور سبزتان متشکرم.

اذکار اسماء مبارکه در ایام هفته

براساس نظرات شما دوستان مفهوم این ذکرها را آوردیم.


* شنبه: 1060 یا غنی بگوید؛ غنی گردد. اگر نشد 160 مرتبه

یا غنی : ای بی نیاز مطلق

* یکشنبه: 480 مرتبه یا فتاح بگوید؛ نصرت می یابد.

یا فتاح یعنی داوری کننده . احکم الحاکمین در قرآن یکبار آمده در سوره سبا/26

* دوشنبه: 129مرتبه یا لطیف بگوید؛ مال کثیر یابد.

یا لطیف: دو معنی دارد یکی ای دقیق که درون و نیتهای پنهانی را می بیند

و دوم به معنی یا رووف و مهربان

* سه شنبه: 903 مرتبه یا قابض بگوید؛ هر چه آمال دارد به او میرسد.

قابض: گیرنده؛

همه اشیا و موجودات در قبضه اوست یعنى در مالکیت اوست. تحت فرمان اوست.

قابض بودن خداوند نیز در دو مورد به کار رفته است : یک بار در مورد سایه و روح و دیگر بار در مورد زمین و ...

* چهار شنبه: 541 مرتبه یا متعال بگوید عزت در دین یابد.

متعال: ای بلند مرتبه

* پنج شنبه: 308 مرتبه یا رزاق بگوید؛ رزقش فراوان شود.

ای روزی دهنده

* جمعه: 256 مرتبه یا نور در چشم خلایق عزیز شود.

نور: خداوند امور معنوی که باعث هدایت بسوی سعادت می شود را نور می نامد. (پیامبر ، قرآن و تورات ...)

وجود خدا قائم به ذاتش است و قیام و ظهور سایر موجودات به واسطه ی اوست.

به همین یکی از نام های او یا نور است.

در اسلام به وفای به عهد اهتمام فراوانی داده شده که قرآن مجید یکی از ویژگی ها و خصوصیات افراد با ایمان را وفای به عهد می داند و می فرماید: «وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ»؛(مۆمنون/8، معارج/32) مۆمنان آنها هستند که امانت ها و عهد خود را مراعات می کنند.

خلف وعده، موجب خشم خدا است: امیرمۆمنان علیه السلام در فرمان خود به مالک اشتر فرمود: إیاک... ان تعدهم فتتبع موعدک بخلفک... و الخلف یوجب المقت عندالله و الناس قال الله تعالی «کبر مقتاً عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون»...[نهج البلاغه، صبحی صالح، نامه 53] بپرهیز از این که به مردم وعده بدهی و تخلّف کنی... زیرا (تخلف از وعده) موجب خشم خدا و مردم خواهد شد، چنان که قرآن می فرماید: «نزد خدا بسیار خشم آور است که بگویید چیزی را که به آن عمل نمی کنید...».

در قرآن آمده که به عهد فاسقان نباید اعتماد کرد:

الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فی الأَرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ (فاسقان آنها هستند که) پیمان خدا را پس از آن که محکم ساختند، می‏شکنند، و پیوندهائی را که خدا دستور داده برقرار سازند قطع می‏نمایند، و در جهان فساد می‏کنند، اینها زیانکارانند (بقره/27)

به پیمان فاسقان، اعتماد نکنید. کسى که پیمان خداوند را نقض مى‏کند، به عهد و پیمان دیگران وفادار نخواهد بود و عهدشکن، به تدریج مفسد مى‏شود. «ینقضون، یفسدون».

قرآن در آیات شریفه 83، 84 و 100 سوره بقره جریان عهدشکنی قوم بنی اسرائیل را بیان نموده است.

و اذ اخذنا میثـق بنی اسر‌ءیل لا تعبدون الا الله و بالو‌لدین احسانا و ذی القربی و الیتـمی و المسـکین و قولوا للناس حسنا و اقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة ثم تولیتم الا قلیلا منکم و انتم معرضون * و اذ اخذنا میثـقکم لا تسفکون دماءکم و لا تخرجون انفسکم من دیـرکم ثم اقررتم و انتم تشهدون:

و چون از فرزندان اسرا‏یل پیمان محکم گرفتیم که: "جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر، و خویشان و یتیمان و مستمندان احسان کنید، و با مردم [به زبان] خوش سخن بگویید، و نماز را به پا دارید، و زکات را بدهید"، آنگاه، جز اندکی از شما، [ همگی] به حالت اعراض روی برتافتید. * و چون از شما پیمان محکم گرفتیم که: " خون همدیگر را مریزید، و یکدیگر را از سرزمین خود بیرون نکنید "، سپس [به این پیمان] اقرار کردید، و خود گواهید.

أ و کلما عـهدوا عهدا نبذه فریق منهم بل اکثرهم لا یومنون: و مگر نه این بود که [یهود] هر گاه پیمانی بستند، گروهی از ایشان آن را دور افکندند؟ بلکه [حقیقت این است که] بیشترشان ایمان نمی‌آوردند.

آنگونه که از این آیات شریفه استنباط می‌شود، عدم پایبندی به تعهدات، سابقه دیرینه و طولانی در تاریخ یهود دارد و از ابتدای تاریخ این قوم تا امروز با آن همراه بوده است. قرآن مجید در آیات مذکور به این حقیقت اشاره می‌کند که هرگاه یهود پیمانی به عهده گرفتند، به آن وفادار نماندند و چنانچه پیمان دسته‌جمعی می‌بستند، باز عده‌ای پیمان شکنی می‌کردند. علاوه بر مصادیقی که در این آیات شریفه به آن اشاره شده، در کوه «طور» از آنها پیمان گرفته شد که به دستور تورات عمل کنند، اما به عهد خویش وفا نکردند و پیمان شکستند. همچنین از آنها پیمان گرفته شد به پیامبر اسلام ـ که تورات آمدن او را بشارت داده بود ـ ایمان بیاورند اما به آن نیز وفادار نماندند. این پیمان‌شکنی خاص یهودیان قبل از اسلام نبوده، بلکه بعداً نیز تداوم داشته و تاکنون هر روز شاهدی می‌توان بر آن ارائه کرد. پس از ورود پیامبر اسلام به مدینه، یهود «بنی‌نضیر» و «بنی قریظه» با شخص پیامبر عهد کردند که به دشمنان او کمک نکنند اما پیمان شکستند و در جنگ خندق با مشرکان مکه همکاری نمودند. اساساً این شیوه دیرینه یهود است که به عهد خویش پایبند نیستند، هرگاه پیمانی دسته جمعی می‌بندند، عده‌ای از آنان پیمان را نادیده می‌گیرند و حاضر به عمل به آن نیستند.) تفسیر نمونه، ج 1، ص 258).

روی این اصل به پایبندی کشورمان در مذاکرات هسته ای بر عهد و پیمانی که بستند کاملا اعتماد است ولی در رفتار طرف مذاکره 5+1 که سابقه بدعهدی زیاد وجود داشته و با توجه به تسلط تام اسرائیل بر آمریکا و انگلیس و ... نمی توان به پایبندی به عهد در ایشان اعتماد کافی حاصل نمود.

 لکن مقام معظم رهبری دستور دادند " راه های بدعهدی و پیمان شکنی طرف مقابل را ببندید."



  • نسیبه علمایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی