کلام طیب

کلام طیب

خدایا مرا همتی کن عطا
که با چشم همت ببینم تو را
(اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سرٍ المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک)
سلام.
اعوذ بک من علم لاینفع (بحارالانوار. ج2. ص63).
از حضور سبزتان متشکرم.

اذکار اسماء مبارکه در ایام هفته

براساس نظرات شما دوستان مفهوم این ذکرها را آوردیم.


* شنبه: 1060 یا غنی بگوید؛ غنی گردد. اگر نشد 160 مرتبه

یا غنی : ای بی نیاز مطلق

* یکشنبه: 480 مرتبه یا فتاح بگوید؛ نصرت می یابد.

یا فتاح یعنی داوری کننده . احکم الحاکمین در قرآن یکبار آمده در سوره سبا/26

* دوشنبه: 129مرتبه یا لطیف بگوید؛ مال کثیر یابد.

یا لطیف: دو معنی دارد یکی ای دقیق که درون و نیتهای پنهانی را می بیند

و دوم به معنی یا رووف و مهربان

* سه شنبه: 903 مرتبه یا قابض بگوید؛ هر چه آمال دارد به او میرسد.

قابض: گیرنده؛

همه اشیا و موجودات در قبضه اوست یعنى در مالکیت اوست. تحت فرمان اوست.

قابض بودن خداوند نیز در دو مورد به کار رفته است : یک بار در مورد سایه و روح و دیگر بار در مورد زمین و ...

* چهار شنبه: 541 مرتبه یا متعال بگوید عزت در دین یابد.

متعال: ای بلند مرتبه

* پنج شنبه: 308 مرتبه یا رزاق بگوید؛ رزقش فراوان شود.

ای روزی دهنده

* جمعه: 256 مرتبه یا نور در چشم خلایق عزیز شود.

نور: خداوند امور معنوی که باعث هدایت بسوی سعادت می شود را نور می نامد. (پیامبر ، قرآن و تورات ...)

وجود خدا قائم به ذاتش است و قیام و ظهور سایر موجودات به واسطه ی اوست.

به همین یکی از نام های او یا نور است.

شعار سیاسی در قرآن

نسیبه علمایی | شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۲۹ ق.ظ

یکی از شعارهای سیاسی قرآن ؛ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ است که این شعار در بیانات رجال سیاسی از دوران انقلاب تا کنون دست به دست شده است.

علت تجاوز عربستان به یمن از روی غیظ و حسادت نفوذ خدادادی گسترده‌ی جمهوری اسلامی است

در قرآن آمده:

ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا یُحِبُّونَکُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْکِتابِ کُلِّهِ وَ إِذا لَقُوکُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (آل‏ عمران/۱۱۹)

هان (اى مسلمانان)! این شمایید که آنان را دوست مى‏دارید، ولى آنها شما را دوست نمى‏دارند، در حالى که شما به همه‏ى کتاب‏ها (ى آسمانى) ایمان دارید (ولى آنها به کتاب شما ایمان نمى‏آورند.) و هر گاه با شما دیدار کنند (منافقانه) مى‏گویند: ما ایمان آوردیم، و چون (با هم) خلوت کنند، از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را مى‏گزند. بگو: به خشمتان بمیرید، همانا خداوند به درون سینه‏ها آگاه است.

 پیامهای سیاسی این آیه

۱ تشخیص روحیات دشمن و انگیزه‏هاى حقیقى خود، بسیار دقیق است، به همین جهت در صدر آیه، کلمه‏ى «ها» براى هشدار و تنبیه آمده است.

۲ به هر اظهار ایمانى اطمینان نکنید. «قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا …»

۳ دشمن نسبت به شما غضب ندارد، غیظ دارد. غیظ در مواردى بکار مى‏رود که ظرف انسان از غضب پر شده باشد. «مِنَ الْغَیْظِ» ۴ یکى از امدادهاى الهى، افشاى روحیه‏هاى دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند و هوشیار باشند. «وَ ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ»، «وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنامِلَ …»

۵ دشمنان خود را تحقیر کنید. «مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ»

۶ گاهى اعلان نفرت و نفرین لازم است. کافران کینه‏توز و منافقان حیله‏گر شایسته‏ى نابودى هستند. «مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ»

۷ به بهانه‏ى جذب کفّار، به آنها محبّت نکنید، زیرا گاهى انگیزه‏ى واقعى محبّت، طمع یا ترس و یا خودباختگى است. «إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» (بر اساس تفسیر نور آقای قرائتی)

این آیه در بیانات رجال سیاسی کشور استفاده شده و می شود. زمانی نقل شد که بهشتی در گفتگو با آمریکا گفت: از عصبانیت بمیر.

هشت سال حمله صدام با کمک شرق و غرب نشد از این شعار قرآنی «مُوتُوا بِغَیْظِکُم‏» استفاده شد

و اخیرا در بیانات رهبر معظم ایران در دیدار جمعى از دانشجویان در بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان ۱۴۳۶

در حسینیه‌ی امام خمینی رحمه‌الله کل این بیانات در سایت http://farsi.khamenei.ir/index.html منتشر شده است.

قسمتی از آن:

” یک واقعیّتی است؛ یکی از واقعیّتها این است: نفوذ گسترده‌ی جمهوری اسلامی. من به این رؤسای جمهور محترممان، هم به رئیس جمهور محترم فعلی، هم به قبلی‌ها -که به همه‌ی آنها هم احترام میگذارم، به همه‌ی آنها هم کمک میکنم، و از همه‌ی آنها و از هر رئیس جمهوری که مردم انتخاب کنند و بیاید سر کار، پشتیبانی میکنم- همیشه گفته‌ام؛ گفته‌ام: شما امروز به هر کشور اسلامی بروید، مردم آن منطقه اگر آزاد باشند و اجازه داده بشود و شماها بخواهید بروید بینشان، از شما استقبالی خواهند کرد که از سران کشور خودشان چنین استقبالی نمیکنند. نفوذ یعنی این دیگر؛ نفوذ یعنی این.

از لجِ این نفوذ، صد روز است دارند یمن را میکوبند؛ چون میگویند شما در یمن نفوذ دارید. خب ما در یمن چه کار کردیم؟ اسلحه بردیم یمن؟ لشکرکشی کردیم به یمن؟ آنها از کشورهای دیگر مزدور انتخاب میکنند، دلار نفتی بهشان میدهند، لباس ارتشیِ سعودی را بهشان میپوشانند، می‌آورند میدهند دمِ چَکِ انصارالله! آنها دارند دخالت میکنند، ما چه دخالتی در [یمن داریم].

خب، نفوذ، نفوذ خدادادی است. مگر میشود [این را کاری کرد]؟ فرض کنید امام بزرگوار ما اینجا می‌نشست حرف میزد، حرفش را همین‌طور دهن‌به‌دهن میبردند مثلاً در اقصای آفریقا یا در اقصای آسیا؛ آنچنان نفوذ میکرد که آدمِ ساکنِ فلان کشور دوردست آفریقایی یا آسیایی، اسم بچّه‌اش را میگذاشت روح‌الله. نفوذ یعنی این؛ بدون اینکه یک صفحه کاغذ برای این معنا مایه گذاشته شده باشد. خب، وقتی حرف نفوذ پیدا کرد، وقتی حرف حرف درستی بود، از دل برآمد بر دلها نشست، خب با آن کاری نمیشود کرد؛ قُل موتوا بِغَیظِکُم؛ خب، تو نمیتوانی، به قول مرحوم شهید بهشتی -که از قول ایشان نقل کردند که گفت- از عصبانیّت بمیر! خب، چه کار کنیم؛ این یکی از واقعیّتها است. این یکی از واقعیّتهای جمهوری اسلامی است؛ اینها را توجّه داشته باشید؛ یعنی همه‌اش با نگاه منفی نگاه نکنید.”

 

 


*************


قرآن می‌فرماید:

«إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ»

قرآن می‌گوید: نروید. اینها جمعیتشان زیاد است. چه می‌کنند...

 

«وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلى‏ ما آذَیْتُمُونا» (ابراهیم/12)

می‌گفتند: هرچه هم اذیت کنی ما زیر بار نمی‌رویم.

 

 

این آیات شعارهای قرآن است.

 

  • نسیبه علمایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی